Saturday 14 September 2013

Kebahagian yang tersirat .


1 .   'Titt...titt' telefon samsung champ syuhada berbunyi menandakan ada mesej baru . Sepantas kiliat syuhada mencari telefonnya ,
-Awak janji dengan saya yang awak takkan curang dan cari lelaki lain ya sayang ? 
From : Fiqri
Syuhada tersenyum membalas mesej dari kekasihnya Fiqri . " sengeh sengeh macam kerang busuk ! " tegur sepupunya Nadhrah . "Mesej dengan Fiqri letew !" Ujar Nadhrah sudah lali dengan penyakit angau sepupunya itu . Syuhada tidak ,enjawqh tetapi hanya tersenyum bahagia . 
Ya , sepanjang 3 bulan bergerlar kekasih keoada Fiqri sering membuat syuhada bahagia hingga ke langit. Satu saja doanya , moga tuhan panjang kan jodoh mereka hingga keakhirnya . Walaupun syuhada sendiri belum tahu dimana pengakhirnya perhubungan mereka ini . 

2.  "Sayang , nak minum air apa ? " soalnya kepada pujaan hatinya , syuhada . "Teh o air limau " ucap syuhada senada . "Bagi teh o air limau satu dik " beritahu Fiqri kepada pelayan itu . Lalu pelayan itu berlali pergi . " awak tak order air ke ?" Soal syuhada terkejut . "Awak tahu tak , saya dah tak perlukan apa-apa bila dah miliki awak disisi saya "ujar Fiqri mengemgam lembut tangan syuhada . Syuhada hanya tersenyum . Dia sendiri tidak tahu reaksi apa yang harus dia pamirkan . Tetapi , hanya tuhan yang tahu , bertapa bahagianya dia tika ini .


3.  "Pang !!" . sewaktu berjalan bersama Fiqri di Aeon , tiba-tiba tangan Syuhada ditarik dari belakang dan ditampar . " Sebab perempuan yang tak seberapa ni awak tinggalkan saya , Fiq ?!" Teriak wanita yang menampar Syuhada tadi . " Lina ! Behave yourself !" marah Fiqri . Matanya terarah kepada Syuhada .

Syuhada diam tidak berkutik . Dia terkejut , otaknya tidak dapat mencerna apa yang baru berlaku sebentar tadi . Fiqri yang memahami perasaan kekasihnya itu , mengemgam erat tangan Syuhada . Bagaikan baru tersedar dari lamunan , Syuhada memandang wajah Fiqri . Lina yang melihat perlakuan Fiqri itu bertambah bengang ! "Hey , perempuan ! Ko ni memang tak tahu malu kan ?! Perampas ! " marah Lina dan sekali lagi dia mengangkat tangan ingin menampar Syuhada . Namun sepantas kilat Fiqri menepis dan menolak Lina kebelakang .

Lina kaget . Sepanjang 2 tahun dia menjadi kekasih Fiqri tidak pernah sekalipun lelaki itu berkelakuan sekasar itu kepadanya . Lina menangis . " Sanggup awak buat saya macam ni semata-mata demi perempuan sundal ni ! Sanggup awak batalkan pertunangan kita demi dia ! Sanggup awak buang hubuangan dan cinta awak selama 2 tahun sebab dia juga ?! Awak jahat fiqri ..." Teriak Lina memeluk erat tubuh Fiqri . 

Syuhada masih seperti tadi . Diam . Hatinya sakit . Bukan kerana ditampar tadi . Bukan kerana kata-kata Lina . Bukan kerana sekarang Lina sedang memeluk Fiqri . Dia sendiri tidak tahu apa puncanya dia sakit bergini . " Saya nak balik . " Dengan 3 patah perkataan itu , Syuhada menarik tangannya dari gemgaman Fiqri dan berlari pulang . 

Fiqri terkejut . Mengejar tidak , menghalang pun tidak . Dia faham apa yang dirasa kekasih hatinya rasa tika ini . Fiqri ingin memberi masa untuk syuhada bersendirian . 

4.  Sedari tadi Syuhada tidak berhenti dari menangis . Nadhrah semakin risau dengan keadaan adik sedaranya itu . " Syuhada ? " seru Nadhrah lembut . ' Confirm pasal Fiqri lagi ni !' gumam Nadhrah kesal . " Kenapa tuhan duga Adda macam ni kak ? " suara Syuhada merintih . 

" Kenapa ,Dik ? " Soal Nadhrah prihatin . " Fiq..Fiq.. Fiqri... Kak " Syuhada tidak dapat meneruskan kata-katanya kerana rasa sedih yang terlampau menyeksa dirinya . " Adda , istighfar Dik . Jangan sebab sorang jantan adik buang air mata tu . Sabar Dik ... " Nasihat Nadhrah . 

"Assalamualaikum .. " Tiba-tiba pintu rumah sewa mereka diketuk . Nadhrah segera bangun ingin membuka pintu. Syuhada tiba-tiba memaut lengan Nadhrah dan menggelengkan kepalanya . Nadhrah yang memahami isyarat yang cuba disampaikan oleh Syuhada , mengangguk kepalanya . Menyuruh Syuhada untuk menghadapi semua halangan . 

5. Syuhadah hanya menunduk , sementara Fiqri ralit memandang wajah pujaan hatinya yang sedang merajuk . 'comel' . " Awak masih marah saya ? " soal Fiqri lembut sambil mengemgam mesra tangan Syuhada . Syuhada tetap diam membisu . " Sayang ? " Seru Fiqri lantas menolak dagu Syuhada agar menatap matanya . Syuhada masih diam . Mata mereka bersatu . Namun tidak lama . Syuhada kembali menunduk . 

Fiqri tersenyum bahagia . " Saya tau awak mesti tengah marahkan ? Mestti awak dah tak percayakan saya . Awak jangan salah faham . Saya dengan dia memang dah tak ada apa-apa hubungan . Saya malas nak ulas lanjut pasal Lina tu . Sebab dia adalah masa lalu saya dan awak adalah masa depan saya . " Ujar Fiqri .

Alangkah terkejutnya Syuhada apabila Fiqri tiba-tiba melutut dihadapannya dan menghulurkan sebentuk cintin . " Nur Syuhadah binti Md Rashid . Sudikah awak menjadi sahabat , kekasih , isteri dan masa depan saya ? " Syuhada terkaku . Pantas  air mata syuhada diseka Fiqri ." SYuhadah berpali kebelakang , cuba mencari kelibat Nadhrah . Ternyata Nadhrah ada dihadapan pintu rumah mereka dan tersenyum penuh makna kepada Syuhada . Sebenarnya , Nadhrah sudah tahu plan Fiqri itu . Lama Syuhada berjeda . Ya , mungkin sudah masanya untuk dia membuat keputusan dan membuka hatinya untuk lelaki itu . Gumam Syuhada .

Fiqri yang sedari tadi setia menanti jawapan dari Syuhada , bagai ingin menjerit apabila melihat anggukan Syuhada . " ALhamdulillah , Akhirnya bahagia milik merekan . " Bisik Nadhrah dari muka Pintu . 

p/s : ini first cerpen yang berkisahkan kisah benar . Dan cerpen yang paling pendek pernah saya buat . Hope dapat memuaskan hati anda . :3 

No comments:

Post a Comment